Reklama na sebevraždu

11. srpna 2016 v 22:27 |  Všichni jsme úchylný
Úspěšnej Člověk, kterýho média na titulních stranách svatořečej. Když se mu náhodou něco nepovede, ostatní maj pro něj pochopení. Každej přeci občas zakopne. Všichni vyzdvihujou jeho kladný stránky. Jeho úspěchy. Upřímně se o něj zajímaj a shlížej se v něm. Tak nějak mu rozumněj. Někteří se jím dokonce inspirujou, je pro ně motivací. Dobrým příkladem.

Taky byste chtěli vědět, jak se proslavit podobně jako náš Člověk? Je to jednoduchý - stačí se zabít.


Lidi mají v oblibě podlíhat nápodobě. Ať už ostatních lidí nebo jejich činů. Ovečky, béé. Není tomu jinak ani v případě sebevražd. Dokonce má tenhle fenomén svý vlastní jméno. Wertherův efekt aneb když vychválíte sebevraždu jako něco skvělýho, ostatní to budou chtít zkusit taky.

Kdo o tom ještě neslyšel, je to pojmenovaný po románu Utrpení mladého Werthera. Týpek Werther se zabije kvůli nešťastný lásce. Co na to říct, je to debil, ale stal se díky tomu celkem celebritou. Po vydání týhle knížky se s ním totiž hromady mladejch depkařů ztotožnily a po jeho vzoru se rozhodly umřít taky. Strhla se vlna sebevražd. A tohle kupodivu nebylo ojedinělý, takovejch případů je celkem dost. Náhody neexistujou.

"V Německu byl roku 1981 uveden televizní film "Smrt jednoho školáka", jehož hlavní aktér skočil pod vlak. Po jeho odvysílání vzrostl počet sebevražd mladých chlapců skokem pod vlak o celých 70 %." (zdroj)

"Existují studie, které prokazují, že když média referují o nějakém atypickém způsobu sebevraždy, dojde ke zvýšení počtu těchto konkrétních případů (například sebevraždy otravou oxidem uhelnatým před pár lety v Japonsku). Ostatně když se v roce 2003 několik lidí upálilo nebo pokusilo upálit v Česku, mluvil i tehdejší policejní prezident Kolář o "mediální infekci" a požádal novináře, aby o dalších případech nereferovali." (zdroj)

Takže to znamená, že "reklama" nás nenavádí jen ke kupování novejch aut a služeb, ale i k sebevraždám (nebo třeba k vraždám, přepadením, znásilněním, chm?). Není to krásný, jak jsou lidi ovlivnitelný? A pak, že jsou reklamy trapný a nefungujou.

Spousta lidí křičí, jak je odsouzeníhodný, když média zatajujou určitý věci nebo o nich píšou málo nebo moc, když média záměrně upravujou skutečnost a píšou to co se jim hodí. A není to tak lepší, když nás dokáže ovlivnit kde co? Prostě záměrně něco zatajit pro naše dobro?

Jaký jsou možnosti prezentace sebevražd v médiích?
Udělat z nich úplný tabu se jistě nevyplácí. Rozšířování povědomí o tom, jak zvládat náročný situace a zvyšování informovanosti o sebevrazích a sebevraždách může mít i jakejsi ochranej efekt. To má michodem taky svůj název. Papagenův efekt. Ostatně, zvyšování vzdělanosti mezi lidma obecně by přineslo i další výhody. Ovšem nesmí se to zas přehánět, když se o tom bude mluvit až moc podrobně, třeba jak dlouhej je potřeba provaz, aby to rovnou zlomilo vaz nebo jaký prášky a kolik jich je potřeba, taky to může bejt jaksi problém, protože prostě to pak už je trochu návod, že jo. Na druhou stranu, aspoň to ty sečtělý bude míň bolet.

Takže je lepší o tom mluvit, ale ne zas moc a spousta dalších problémů. Tak jak? Co takhle nějaký extrémy?
Předložit to jako super řešení a omlouvat to, protože měl špatnej ošklivej život, všichni ho jen zvráceně šikanovali a škodili mu, přestože on byl naprosto svatej, to zavání snižováním počtu populace, jak už jsem naznačila. A to úplně vždycky nepotřebujem.

Ideální by bylo, aby média o sebevrahovi řekly, že to byl kretén, jeho vnitřnosti se válely všude po kolejnici, přidaly detailní fotku a dodaly, že pozůstalý teď budou muset zaplatit Českejm drahám milion za odklízení jeho střev a za zpoždění vlaku, asi si to další lidi rozmyslej. Jenže to je neetický a nevkusný, bla bla. Realita nás děsí, mrtvoly ve filmech ne. Ostudná to další manipulace.

Novináři by měli informovat čistý fakta? Nic citově zabarvenýho ani humusáckýho? Jenže to bychom si ale pak museli udělat vlastní názor, případně se přizpůsobit názoru diskutujících. Zbytečná ztráta času, pff.

Co myslíte, je někdy záměrná manipulace v médiích dobrá? A jak by se mělo o sebevraždách mluvit?

 

15 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Bobla Bobla | 11. srpna 2016 v 22:41 | Reagovat

Zajímavé ... media vždy půjdou až na hranu, jsou hnána jen ziskem - i ta, která se drží v určitých mezích, dělají to proto, aby uspokojila svou cílovou skupinu. Dle mého by nějaký způsob regulace pro ochranu osobnosti byla prospěšná, ale sama nevím, jak by měl vypadat, aby neomezoval svobodu slova. Není to jednoduché...

2 RaTTvs. RaTTvs. | Web | 11. srpna 2016 v 23:02 | Reagovat

[1]: Pravda. A s tím omezováním svobody slova, hlavně pro bulvár, myslím, že by svět o moc nepřišel i kdyby se trochu omezila. V zájmu veřejný ochrany. Ty žvásty, který občas poroděj mi snižujou inteligenci. :)

3 Nebulis Nebulis | Web | 11. srpna 2016 v 23:26 | Reagovat

Stejne si myslim,ze by se zkreslovat fakta nemela. Rozhodne ne opravdicka FAKTA. Mame pravo vedet,co se kolem nas deje. (To,ze nynejsli lidi nekoukaji okolo sebe,nechame stranou.) Mane pravo nalozit se svym zivotem,jak je nam libo,coz samozrejme ty debily sebevrahy neomlouva,ale je to proste na nich.
Dalsi problem dle me je,ze problemy se hazi na titulku cervenymi pismeny,ale pozitivni veci se prechazeji. V tom je zakopan pes.

4 RaTTvs. RaTTvs. | Web | 11. srpna 2016 v 23:48 | Reagovat

[3]: Negativní zprávy jsou asi populárnější, smutnej fakt. Což asi o něčem taky vypovídá. Kdyby to nikoho nezajímalo, nebude to tam. Ale často vídám i pozitivní zprávy, kouknu do komentářů a lidi z toho stejně udělaj něco totálně negativně destruktivního. To je pak těžký. :D

5 sarushef sarushef | Web | 14. srpna 2016 v 15:31 | Reagovat

Já ti nevím, nemyslím si, že mluvení o sebevraždě by vedlo k další sebevražednosti. Spíš je to takovej impulz, pokud to už v dotyčným nějak delší dobu hlodá. Tohle je myslím paradoxně nejmenší věc, ve které by se dalo někoho nějak extra manipulovat.

A ohledně zpráv, ono je jednodušší lidi znepokojovat a psát o hnusnejch věcech, než je uklidňovat a psát nějaký parádičky.

6 RaTTvs. RaTTvs. | E-mail | Web | 9. září 2016 v 11:48 | Reagovat

[5]: Tak jasně, že pokud tu máš vyrovanýho zdravýho týpka, jen tak neskočí pod vlak, protože ráno o tom čet v novinách. :)
Pokud máš týpka v depresích, kterej neví, jestli žít nebo ne a přečte si ráno v novinách, že se to jinýmu povedlo (plus jak se mu to povedlo) a teď už mu je líp, zkusí to pravděpodobnějc taky.

7 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | Web | 9. září 2016 v 13:43 | Reagovat

Píčovina je, že byl sebevrah kretén. Kdyžtak bych už použila označení "slaboch," ale i tak...co komu dává to právo někoho druhého takto označovat? Nic.
Tenhle rádoby drsňáckej přístup bych nejradši doslova vyfackovala především z lidí, kterým ona zkušenost na hranici života a smrti chybí. Výchovné facky jsou nejlepší facky.

Na druhou stranu, traumatická zkušenost tohoto rázu člověka obrní hroší kůží. Není neobvyklé, že člověk s hroší kůží, která mu narostla právě díky jeho přímé zkušenosti s touto problematikou, ostatním lidem se stejným problémem, jako měl kdysi on, vysmívá. Z empatie, která by měla být namístě, se stane výsměch. Všichni totiž máme rádi ten pocit, kdy se můžeme cítit lépe, než někdo jiný.

Ať se o sebevraždách mluví tak, jako se mluví o všem. Hlavně plynule a zřetelně. Přece jen stále platí, že svobodná vůle člověka je silnější, než cokoliv jiného.

8 I am Jane I am Jane | Web | 9. září 2016 v 14:54 | Reagovat

Některý reklamy by neměly vůbec pouštět v TV :O

9 hedd hedd | Web | 9. září 2016 v 15:46 | Reagovat

Asi to nebude moc podnětný komentář, ale jedna taková srandička... :-) https://www.youtube.com/watch?v=emK4x8SzBek

10 Amia Amia | Web | 9. září 2016 v 16:23 | Reagovat

Média by měla informovat věcně a pravdivě. O (sebe)vraždách, koťátkách a diskuzích v parlamentu. Cenzura nikdy nevedla k ničemu dobrýmu

11 Sonya Sonya | E-mail | Web | 9. září 2016 v 17:26 | Reagovat

[7]: Presne tak. Akým právom by napr. mňa kto označil za kreténa? Rozkopala by som mu prdel, pretože dotyčný vie ho.no o tom, čím si prechádzam a prečo sa chcem zabiť. Samovražda by imho mala byť základným ľudským právom.

12 Inteligentní Fakta Inteligentní Fakta | E-mail | Web | 9. září 2016 v 22:37 | Reagovat

Mají, proč by neměly?

13 medod medod | 10. září 2016 v 6:00 | Reagovat

Ještě to vydržím. Můžeme tak přemýšlet, ale nesmíme to udělat! Proč by tohle nebylo ono? Budu vám chybět? Tak takhle ňák to začíná a už nepustí zpět. Několik vět a jsem připravený! Jenomže nesplněná touha je horší než smrt. Tak tady mě máte doktore. Dělejte si se mnou co chcete! Já si o tom říkám svý.

14 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 10. září 2016 v 8:25 | Reagovat

Já myslím, že tady by měli zůstat jednoduše u suchých informací. "Dnes stál vlak tam a tam, protože pod něj skočil sebevrah (třeba v tolik a tolik, to je fuk) a bylo obtížné odstranit jeho tělo z kolejí a provést výslechy všech přítomných. Podle dopisu na rozloučenou/přátel/rodiny měl dluhy/byl závislý/měl deprese a rozhodl se pro konečné řešení. Tečka. Žádný přibarvování, ani žádné urážení nebo "znegativňování" sebevraha, jen fakta. To by měl být účel zpráv. Jenže proto už si taky zprávy neříkají zprávy, protože nepodávají zprávy, ale názory. Rozpatlávat proč to někdo udělal, je stejně nefér, protože úplně přesně to ví jen ten člověk, který to udělal. Natož k tomu přidávat jakékoli soudy o jeho osobě, zvlášť od lidí, co o něm ví kulový ("no jasně, chodil myslím někam do béčka o dva roky níž, ale vím úplně přesně, že to byl super tichý inteligentní kluk. Teda vlastně jsem s ním asi předloni možná prohodil jedno slovo, i když si to asi pletu, ale točíte to, žejo?") Možná, pokud se mu povede přesně to vystihnout a nechá o tom vzkaz, tak detaily by si pro sebe měla nechat rodina a policie. Jednak do toho světu nic není (neběhá kolem žádný vrah, kterého by se museli bát a ani jeho už se nemusí bát) a jednak je nechutný, jak to potom rozmatlaj. Navíc to, o čem informujou, nejsou zdaleka jediné případy, co se staly, takže je vidět, že o tom vlastně vůbec nijak obšírně informovat nemusí a dělají to jenom, když dokážou vymyslet zvedák na sledovanost.

15 Ivka Ivka | Web | 10. září 2016 v 17:11 | Reagovat

Zajímavá úvaha. Myslím, že je úplně jedno, co média budou nebo nebudou ukazovat, ve většině případů to stejně nejsou objektivní informace z ověřených zdrojů. Už tři roky nesleduju zprávy, nečtu bulvár, ani většinu novin. Když mě něco zajímá, snažím se jít rovnou ke zdroji. Jo, jsou věci, o kterých se asi dozvídám jako poslední, ale že by mě to nějak trápilo se říct nedá.
Ještě jedna věc - po vydání Utrpení mladého Werthera rapidně vzrostl počet sebevražd mladých mužů a to jde o knihu starou skoro dvě stě padesát let.

16 Tonino Tonino | 11. září 2016 v 10:14 | Reagovat

Možno by ďalším, ktorí o samovražde rozmýšľajú, by stačilo povedať: Blázni, viete vy vôbec, že pozemskou smrťou sa to nekončí, ale pokračuje ďalej, v oveľa horšom podaní, vašou vinou!!!

17 Sonya Sonya | E-mail | Web | 11. září 2016 v 11:13 | Reagovat

[16]: A to vieš odkiaľ? :D

18 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 11. září 2016 v 12:09 | Reagovat

Ano Werther -_- ten kretén, který si neuměl střelit ani kulku do hlavy a proto dodělával ochrnutej dvanáct hodin. Úctyhodná smrt.
Když se nad tím tak zamýšlím, musím asi z tohoto úhlu souhlasit.
A s drogami je to podobné. Školáci jsou učeni, která droga je jak lehká a která těžká, do kolikáté dávky (mnohdy i přesné údaje) nebudou ještě závislí, spousty, spousty informací, co to udělá a co to může udělat s tělem. Hm, tak proč to nezkusit, že?

19 Miriam M. Miriam M. | 11. září 2016 v 12:11 | Reagovat

[7]: [11]: Jo, s tímhle souhlasím. Člověku, který se k sebevraždě nikdy opravdu nepřiblížil, se to dobře žvaní.

Jestli je záměrná manipulace v médiích dobrá? Tahle otázka možná ani nemá smysl - v médiích se totiž záměrně manipulovalo, manipuluje a manipulovat bude, jestli je to dobré nebo špatné, o tom si sice vesele můžeme diskutovat, ale stejně manipulace vždycky existovat bude.

[16]: Strašit někoho peklem nemá cenu. Za starých časů to faráři v kostelích dělali pravidelně, sebevrah nesměl být ani řádně pohřbený, s jeho tělem zacházeli jako s tělem zločince - a lidi se zabíjeli stejně. A pak - je-li Bůh dobrý, jak by mohl někoho chtít věčně zatratit? To nemá logiku.

20 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | Web | 11. září 2016 v 12:25 | Reagovat

[16]: Heh...a jak to můžeš tak jistě vědět ty? *mrk mrk*

21 RaTTvs. RaTTvs. | E-mail | Web | 11. září 2016 v 14:41 | Reagovat

[7]: Jako jo, vyjádřila jsem to trochu hrubějc. Nebylo to myšlený na všechny, jen na tohohle konkrétního, respektive na jeho ne úplně dobře provedenej počin.
Vlastně je mi to často celkem fuk, ať si kdo chce dělá co chce, pokud se mě to osobně nedotýká.
Jinak přímejch zkušeností mám celkem hojně, ale k výsměchu jsem se ještě nedostala. Když už, tak mě to fascinuje, ale to je problém mejch nekrofilních choutek.
Každopádně.. Článek byl sakra úplně o nečem jiným. :D Ne o hodnocení správnosti chování sebevrahů, spíš jestli může bejt manipulace v médiích i ku prospěchu (ano, i když na příkladu sebevražd). :D

[14]: Naprosto přesný..

22 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | Web | 11. září 2016 v 15:09 | Reagovat

[21]: Vždyť taky jo, to já vím. Jenom jsem právě tohle téma nemohla obejít bez toho, abych se k tomu vyjádřila. Soráč :D

23 BarbaraJane BarbaraJane | Web | 11. září 2016 v 16:53 | Reagovat

Co se týče těch chlapců, kteří koukli na film a pak naskákali pod vlak, zajímalo by mě, jestli se opravdu navýšil počet sebevražd jako takových, nebo jen sebevražd skokem pod vlak (tj. celkově nepřibylo, jen se změnil poměr způsobů sebevraždy).
Každopádně si nemyslím, že by bylo správné, aby média zatajovala nebo přibarvovala jakoukoliv informaci, tohle není výjimka.

24 Tonino Tonino | 11. září 2016 v 18:21 | Reagovat

[17]: A Sonya to nevie, hoci tu už je po niekoľko x krát? A smiať sa nebudem, je to len biedou človečenstva, že si myslí, len raz a dosť!

25 Tonino Tonino | 11. září 2016 v 18:22 | Reagovat

[24]: A odpovedal som tým všetkým, ktorý niečo voči môjmu komentu mali...

26 Nikki Allen Nikki Allen | Web | 11. září 2016 v 18:30 | Reagovat

Prostě médiím se nedá diktovat...
Bohužel tohle nepatří mezi nejlepší témata, ale mám pocit, že poslední dobou už se o tom zase tolik neinformuje.

27 Daisy Daisy | Web | 11. září 2016 v 18:44 | Reagovat

Teď jde o to, jestli to fakt zatajují pro naše dobro. Bych řekla, že ne.
Nedávno se mi zabila kamarádka. Skočila pod vlak. Měsíc před tim skočila na tom stejném místě taky nějaká slečna a měsíc po mé kamarádce další shodou okolností ze stejné školy. Jde podle mě o to, že ty lidi to udělat chtěj a tohle jim dodá odvahu, ale stejně bych to nedala. Musej mít v hlavě nějakej bordel, když jsou toho schopni.

28 Kate Kate | E-mail | Web | 11. září 2016 v 21:44 | Reagovat

Souhlasím, že co je moc, to je příliš. Informovat - ano! Dobarvovat situaci reálnými fotkami zbytků sebevraha - ano! Zdá se mi, že nás, hloupé diváky a občany, ti úžasní a všechytří "mediátoři" až příliš chrání. Jsem už dlouhé roky zastáncem explicitních záběrů. Moje školní referáty na jakékoli sporné (morálně, atp.) téma byly vždy zážitkem, ze kterého se mí spolužáci ještě dlouho vzpamatovávali. Tak třeba válečný konflikt v Izraeli dopněný fotkami zabitých na obou stranách, vybombardovaných míst a dětí s rozdrcenou či rozstřílenou hlavou.
Nevyžívám se v tom - informuji, poučuji, snažím se podnítit debatu, snažím se zabrnkat na strunu morální odpovědnosti.

Se sebevraždami je to nemlich totéž. Dříve sebevrahy odrazovali politikou "nepohřbívání na svaté půdě". Pro takové lidi byl masový hrob za zdmi hřbitova a konec.
Problémy nejsou NIKDY takt velké, aby se musely ukončit životem. Vždy, když je cesta dovnitř, existuje i cesta ven... :-)

29 Nekra Nekra | 12. září 2016 v 12:36 | Reagovat

Nemyslím si, že je dobré, aby média zatajovala fakta. A s tou "reklamou" na sebevraždu - v tom souhlasím se sarushef, že to spíš je poslední kapka pro lidi, co o tom už uvažovali.

Jinak si myslím, že na to se zabít (vzít si život) právo mají, ale vadí mi, když to dělají obtěžujícím způsobem, třeba tím skákáním pod vlak/metro - nemají co zdržovat ostatní lidi >:(.

30 humanerr0r humanerr0r | 14. dubna 2017 v 20:26 | Reagovat

nikdy nie je zámerná manipulácia dobrá, ani v prípade ochrany
jediná výnimka sú psychicky narušení ľudia, ale o nich je zvlášť postarané všeobecne, resp. by malo, že jo

ale musím napísať, že som práve našla tvoj blog a súhlasím s vecami čo píšeš, minimálne s tými, ktoré som zatial prečítala a som rada, že som ťa našla a som rada, že sú takýto ľudia a malo by ich byť viac a mali by byť viac počúvaní

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama